УДК 372.891:37.01(497)                                                 DOI: 10.15507/Inted.076.018.201403.083

 

GEOGRAPHY CLASSES IN FURTHERANCE OF EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF SERBIA

D. Lukic.
( Eight Belgrade Grammar School, Belgrade, Serbia )

M. Radovanovic
( Jovan Cvijic Institute of Geography, Serbian Academy of Sciences and Arts, Belgrade, Serbia )

 

This paper aims to demonstrate how geography as a school subject advances education for sustainable development by integrating knowledge about the natural and social environment, and looking into cause- and-effect relationships between its elements, analysing the current geo-ecological situation and pointing towards potential courses of further development. Tasks which lead to achieving the set goal include: defining main notions related to education for sustainable development; giving an account of the history of the idea of sustainable development and an explanation of its meaning and implementation in education; analysis of Strategy for Development of Education System in Serbia until 2020; presenting elements relevant to education for sustainable development and giving arguments which uphold its feasibility and potential subjects in achieving it; defining which competences develop in students while studying for sustainable development and presenting how teaching geography can contribute to that process from pre-university to higher education levels. Methods will be presented through practical examples not only from our country, but from some other European countries as well; these methods are: field research, making films about geography themes, geography social evenings, discussion meetings, excursions. Both high school and university students need to be instructed about sustainable development as well as about the fact that geography classes should set an example when it comes to raising the awareness of environmental issues and willingness to have a responsible relationship with it, as well to behave in a conscientious manner when they leave school.

Ключевые слова: geography classes; sustainable development; Serbia; competences; education; human recourses; environment.

Об авторе: Lukic Dobrila, assistant school principal Eighth Belgrade High School (71, Grcic Milenko Str., Belgrade, Republic of Serbia), MSc in geography, Этот адрес электронной почты защищён от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.
Radovanovic Milan Miloshevich, director of the Geographical Institute “Jovan Cvijic” SASA (9, Djure Jaksica, Belgrade, Republic of Serbia), PhD in geography, Этот адрес электронной почты защищён от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

 

ОБУЧЕНИЕ ГЕОГРАФИИ В ИНТЕРЕСАХ ОБРАЗОВАНИЯ ДЛЯ УСТОЙЧИВОГО РАЗВИТИЯ СЕРБИИ

Д. Лукич
( Восьмая белградская гимназия, г. Белград, Сербия )

М. Радованович
( Географический институт «Йован Цвиич» Сербской академии наук и искусств, г. Белград, Сербия )

 

Обучение географии в школе служит устойчивому развитию посредством интеграции знаний о естественно-социальной среде и существующей геоэкологической ситуации, а также учета причинно-следственных связей и формирования перспектив дальнейшего развития географического образования в Сербии. В статье определяются основные понятия сферы обучения географии; освещается история идеи устойчивого развития; объясняется его значение и реализация в образовательной сфере; проводится анализ стратегии развития системы образования в Сербии до 2020 г.; перечисляются элементы, относящиеся к образованию для устойчивого развития, и аргументы, отстаивающие свою целесообразность и наличие потенциальных субъектов в его достижении; определяется, какие компетенции развиваются у студентов во время обучения для устойчивого развития и представления, как обучение географии может способствовать данному процессу от довузовского образования к уровням высшего образования. При написании статьи авторами применялись следующие методы: полевые исследования, съемка фильмов на географические темы, общественные географические мероприятия, дискуссионные встречи, экскурсии. Представленные методы опираются на практические примеры не только Сербии, но и других европейских стран. Ученики школ наряду со студентами университетов должны быть снабжены знаниями и компетенциями в области устойчивого развития. В этом смысле обучение географии является прекрасным примером получения знаний о состоянии окружающей среды, способствует повышению осведомленности и выступает в качестве средства воспитания социально- и эколого-ответственных граждан.

Keywords: обучение географии; устойчивое развитие; Сербия; компетенция; образование; человеческие ресурсы; окружающая среда.

About the author: Лукич Добрила, помощник директора Восьмой белградской гимназии (Республика Сербия, г. Белград, ул. Грчич Миленко, д. 71), магистр географии, Этот адрес электронной почты защищён от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.
радованович Милан Милошевич, директор Географического института «Йован Цвиич» Сербской академии наук и искусств (Республика Сербия, г. Белград, ул. Джуры Якшича, д. 9), доктор географических наук, Этот адрес электронной почты защищён от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

 

Скачать статью в pdf (To download article).